vrijdag 1 maart 2019

5. Kattenbak 28 februari 2019 thema: Wie ben je als niemand kijkt

Wie ben je als niemand kijkt en welk beeld heb je van God? God ziet jou altijd maar hoe denkt hij over jou? Wie ben je in Zijn ogen?

Voor we de avond beginnen moeten we eerst even bijkletsen. De stage's zijn afgerond en de tieners zijn al druk op zoek naar een vervolgopleiding en de examens staan voor de deur. Een spannende tijd. De groep is deze avond niet zo groot. Maar met 6 tieners wordt het vast ook een leuke avond. We gaan het deze avond hebben over wie je bent. Ben je echt of heb je een maskertje op. Wat laat je zien aan de buitenwereld. Ter introductie bekijken we eerst een filmpje.


Wat mensen van je zien hoeft niet per sé je ware ik te zijn. Vaak dragen we een masker en doen we ons mooier voor dan we zijn. Wat gaat er in je om en wie ziet je en wie mag je zien zoals je bent?

We doen een spel: Wie ben jij?
Iedereen krijgt een papiertje op de rug met een naam van een bekend persoon. Door vragen aan elkaar te stellen die alleen met ja en nee beantwoord mogen worden moet je erachter komen wie je bent.

We doen het spel nog een keer maar dan anders. Nu mag één persoon een hoed op doen met een naam erop. Door vragen aan de groep te stellen moet je erachter komen wie je bent. Nu gaat het erom wie dat het snelste kan.

We bekijken een filmpje: Beeld van God

God ziet je altijd. Hij weet werkelijk wie je bent ook als niemand je ziet. Hoe is dat voor jou? Is dat een veilig gevoel of beangstigend. Hoe zie jij God. Staat hij met een beschuldigende vinger naar jou te wijzen of zie je een liefhebbende papa, die jou op een rechtvaardige manier terechtwijst. We hebben allemaal een beeld van God.

Jezus zegt: Heb je mij gezien dan heb je de Vader gezien. Jezus heeft laten zien wie en hoe God is. Hij kwam naar de aarde juist voor mensen die door niemand werden gezien. De armen, de zieken, de hoeren en de belastingambtenaren. Mensen die door anderen veracht werden. Jezus liet Gods liefde zien voor een verloren wereld.

We doen hierna het spel blindemannetje. Eén persoon krijgt een blinddoek voor en moet door de ander aan te raken voelen wie het is.  

Wie is God nu echt hoe kunnen we hem zien als we Hem niet zien? We zien dat God van ons houdt en tegenover God ben je een open boek. Wegvluchten voor God lukt niet. Hij heeft je gemaakt en Hij laat je niet los. Hij ziet het met je zitten maar Hij laat je wel volkomen vrij. Je hoeft niks voor God te presteren. Hij heeft alles al. Hij wil alleen dat je Hem leert kennen en lief hebt. Je leven aan Hem toevertrouwt. Hij wil dat het goed met je gaat.
Filmpje: God ziet jou zitten

We sluiten af met een spel waarbij we een film gebruiken. De opdracht is om goed te kijken en halverwege de film gaan we kijken wat er allemaal is veranderd. Zoek en je zult vinden. Er moeten 21 dingen zijn veranderd. Het blijkt dat we héél weinig veranderingen zien als we niet goed opletten.

Als afsluiter lezen we zin voor zin een tekst. En praten erover wat deze zin betekent. 
Ik ben niet wat ik doe, ik ben niet wat ik heb, ik bent niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat kan niemand van mij afnemen. Ik hoef mij geen zorgen te maken. Ik hoef mij niet te haasten. Ik kan vertrouwen op mijn vriend Jezus en Zijn Liefde uitdelen aan de mensen om mij heen. Wie ben je...?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...