donderdag 3 maart 2016

7. Kattenbak 16 februari 2016 Op zoek naar God 2

Na welkom en bijpraten gaan we verder met het thema: Op zoek. We gaan op zoek naar God. Als je op zoek wil gaan moet je van je plaats in actie komen, moet je ook weten waar naar je op zoek gaat en waar je het kan vinden.


Vandaag het tweede deel. We bekijken nog even het schrijfbord dat we vorige week hebben gemaakt. Wie is God, hoe ziet hij eruit. We krijgen verrassende antwoorden. Oude man met een baard, Liefde, onzichtbaar, Jezus.

Als inleiding van het onderwerp bekijken we een willekeurig stukje van het programma spoorloos. De meesten kennen het programma. Mensen die op zoek zijn naar verloren familieleden. De meeste mensen laten zich vinden maar weet je dat God zich ook laat vinden? Het gaat niet vanzelf daarvoor moet je in actie willen komen.
Wat een belofte God zal ons vragen, zoeken en kloppen beantwoorden. Hij laat zich vinden.
 "Als God zoekt, zul je hem ook vinden, als u hem tenminste als je met hart en ziel zoekt". "Zoek de HEER nu hij zich laat vinden,roep hem terwijl hij nabij is".
God kan kloppen aan de deur van je leven maar je moet wel opendoen. 

Verschillende mensen in de Bijbel zijn ook op zoek naar God en deze mensen ontmoeten God op heel verschillende manieren. Kijk bijvoorbeeld naar Mozes hij ontmoette God in een brandende braamstruik en later op de berg Horeb en de tabernakel. Elia. Hij ontmoette God op de berg Horeb. In het gefluister van een briesje. 

‘Kom naar buiten,’ zei de HEER, ‘en treed hier op de berg voor mij aan.’ En daar kwam de HEER voorbij. Er ging een grote, krachtige windvlaag voor de HEER uit, die de bergen spleet en de rotsen aan stukken sloeg, maar de HEER bevond zich niet in die windvlaag. Na de windvlaag kwam er een aardbeving, maar de HEER bevond zich niet in die aardbeving. Na de aardbeving was er vuur, maar de HEER bevond zich niet in dat vuur. Na het vuur klonk het gefluister van een zachte bries. Toen Elia dat hoorde, sloeg hij zijn mantel voor zijn gezicht. Hij kwam naar buiten en ging in de opening van de grot staan, en daar klonk een stem die tot hem sprak: ‘Elia, wat doe je hier?’

We bekijken er een filmpje over. 

Hierna doen we een spel Whispers challenge. Op deze manier De zin de wordt voorgelezen aan degene die de koptelefoon is "zie ik sta aan de deur en ik klop"

Hierna gaan we in groepjes uiteen en bekijken de tekst uit Jes 65: 1
Al vragen zij niet naar mij,
toch laat ik me raadplegen,
en al zoeken ze mij niet,
toch laat ik me vinden.
Al roept dit volk mijn naam niet aan, 
toch antwoord ik: ‘Hier ben ik, hier ben ik.’

We bekijken nog een filmpje Stilte Hebben we het soms ook te druk dat we die stille roep van God niet horen. en zijn we te afgeleid om dat God geeft niet meer te zien. Leven is een groot wonder. Dank God daarvoor. Hij houdt van je.

We leggen wat fotokaartjes neer van het spel kaarten op tafel.We hebben het over zoeken naar God.  Welk kaartje past voor jou zoektocht welk kaartje kies jij en waarom juist dat kaartje.

Nog wat extra info:

Weet je dat in de Bijbel staat dat de volheid van God in Jezus Christus was.  Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 

Zoek je God kijk dan naar Jezus. 

We sluiten de avond af met het spel schietgebedje. Op kleine kaartjes mag je een vraag voor God schrijven. Een wens of vraag. Je mag er een klein propje van maken en met een buis mogen de propjes worden weggeschoten. Wie komt het verst.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...